Kostuums heemkundige kring ‘Erfgoed Sint-Andries Antwerpen’ gehuurd voor internationale filmproductie

Mady De Bats, Erna Collijn, Wilfried Schul en Maria Van Kerkhove in het voormalige Zuidstation: “Geconcentreerd stappen, niet te rap, niet te traag, overdrijven in je bewegingen en tegelijk opletten voor elke hindernis. Elk detail telt. En wachten, wachten, wachten.”

De belle-époquekostuums van de heemkundige kring Erfgoed Sint-Andries Antwerpen (voorheen ‘Sint-Andries Herleeft!) zijn uit de kast gehaald voor een internationale filmproductie. Nadat ze ooit hadden gediend voor de statiefoto van de studenten KLA ter gelegenheid van chrysostomos (de laatste 100 dagen van de laatstejaars van het middelbaar) en jaarlijks voor de Seministoet doorheen de stad, werden ze ditmaal in leen gevraagd door de Zwitserse regisseur Jeremy Fekete die in opdracht van de televisiezender ARTE aan een filmreeks werkt met als titel ‘Cathedrals of Steam’.

Volgens de regisseur is Antwerpen Centraal het mooiste station ter wereld.

De film kadert in een reeks van vijf afleveringen over de mooiste stations van Europa. In die reeks staat Antwerpen-Centraal naast St. Pancras in Londen, Gare de Lyon in Parijs, Stazione Centrale in Milaan en Nyugati pályaudvar in Budapest. De films focussen op de majestueuze architectuur en het rijke verleden van deze spoorwegkathedralen, exponenten van de industriële revolutie en kroongetuigen van de belle époque van het begin van de vorige eeuw. 

Geconcentreerd stappen en wachten, wachten, wachten…

Antwerpen-Centraal, door de Brits-Amerikaanse nieuwssite Mashable enkele jaren geleden uitgeroepen tot het mooiste station ter wereld, komt uitgebreid aan bod. Ook regisseur Jeremy Fekete vond het Centraal Station het meest indrukwekkende in de reeks. Er werden ook op Nieuw Zuid opnames gemaakt in de vroegere lokettenzaal van het goederenstation van Antwerpen- Zuid waar nu de Bank van Breda is gevestigd. Drie leden van het Semini-genootschap figureerden er in belle-époquekostuums. Onverwachts gebombardeerd tot internationale filmsterren, vonden ze het een boeiende ervaring. Over het meest opvallende aspect daarvan waren ze het roerend eens: “Elke scene moest 10 maal worden overgedaan. Om amper 30 meter over een galerij te stappen telde elk detail. Alles moest heel precies gebeuren. Geconcentreerd stappen, niet te rap, niet te traag, overdrijven in je bewegingen en tegelijk opletten voor elke hindernis. En wachten, wachten, wachten.” 

Maria: “Door een zweetdruppel op m’n hoofd moest de scene worden overgedaan.

Maria Van Kerkhove, dochter van een voormalig NMBS-directeur, treedt hen volmondig bij: “In het Centraal Station werd een interview van me afgenomen. Halverwege werd er plots gestopt en het moest worden overgedaan: er zat een zweetdruppel op m’n voorhoofd! Ikzelf had het niet gemerkt. Een andere scène moest worden herdaan, want van een uniform op een paspop op de achtergrond bleek de broek niet volledig dicht.”

Cinema Rubens

De Frans-Duits-Antwerpse filmploeg maakte ook opnamen in de Zoo, het Red Star Line Museum en op andere bekende plekken en verborgen parels in het Antwerpse. Historische locomotieven en treinwagons werden gefilmd in het Stoomcentrum Maldegem. De serie is een productie van YUZU Productions uit Parijs, in samenwerking met lokale partners. In Antwerpen is dit Associate Directors uit Borgerhout, de producent van o.a. de docufilm ‘Carnotstraat 17’ over diverse migrantenfamilies in het appartementsgebouw boven de voormalige Cinema Rubens. De trailer van de reeks kan je hieronder zien.