FANS in de Kammenstraat introduceert al 40 jaar subculturen

Een onafhankelijke winkel die 40 jaar lang succesvol draait op dezelfde plek en meevaart op de verschillende subculturen die eigen zijn aan een grootstad – laat ons die droom – zoals Antwerpen? Opgelijst is dat achtereenvolgens: punk, emo, gothic, hardcore en nu geeks. Maar daarover seffens. Ik sta in de Kammenstraat 80 in een volgestouwe winkel waar monsters, vampieren en sandtroopers uit Star Wars me dreigend aanstaren. Allemaal bij mekaar gebracht door Nico Volckeryck. Aanvankelijk studeerde hij kunst, maar na een diploma handelsadeministratie verzeilde hij ongewild vanuit de punkbeweging in het zakenleven met bijzondere interesse voor marketing. 

Het begon zo: In 1983 was hij samen met z’n partner zot van songteksten van o.a. David Bowie en de Sex Pistols en lieten die drukken op buttons om te verkopen. Maar de voorraad groeide zo sterk dat er een magazijn moest worden gehuurd. Liefst zo goedkoop mogelijk, dus in een verkrotte achterbuurtstraat. Dat werd het hoekpand in de Kammenstraat 80, volledig overschilderd door grafitti van kunstenaars die later naam hebben gemaakt. Het was echter zo not done dat het toenmalige stadsbestuur een dwangsom eiste voor elke dag dat het niet werd overschilderd. De huur bedroeg omgerekend 20 euro, want de straat was guur, grauw, verloederd en zelfs gewaarlijk. Iedereen verklaarde hen gek.

Op een ochtend zat er en kogelgat
in een van de ramen.

Roze kiekendraad

NICO: Met de ruime etalages was het openen van een winkel een logische stap. Een paar potten zwarte verf, roze beschilderde kiekendraad en wat aftandse paravents van de Vrijdagmarkt als pashokjes en de verkoop van onze badges was begonnen. We verkochten ook, als een van de weinige winkels in België, Dr. Martensschoenen en sweaters van mode-ontwerpster Vivienne Westwood met haar erotische prints. Zelfs zwarte hemden met comunistische symbolen uit Londen. Met op een ochtend een kogelgat in een van de ramen tot gevolg.

De straat is een stuk van z’n buro

Die eigenzinnige authenticiteit van Nico loopt als een rode draad doorheen z’n loopbaan, zeg maar rollercoaster, waarin hij door z’n ongebreield entoesiasme voor alles en nog wat dagelijks wordt meegesleurd. Naast voorzitter van de Stuurgroiep Sint-Andries is het aantal vzw’s en ook marketingsclubs niet te tellen. Z’n gsm staat nooit stil en daardoor is de straat een stuk van z’n buro. Aan de groentenafdeling (koopt zelden of nooit vlees) staat hij het Antwerp Fashion weekend te organiseren en een paar tellen later staat hij als winkelstraatmanager in een van de winkels in de Kammenstraat of de Nationalestraat om een probleem op te lossen. Daar schept hij plezier in, om mensen te helpen, zoals een ruwe blok polijsten tot een glanzende kubus. De straatstenen van de winkelstraten beginnen door zijn over- en weergeloop (een auto heeft hij niet) ook al bijna te glanzen. Diplomatie is z’n grootste kracht en humor z’n sterkste wapen.

Tijdens de middagpauze kwamen scholieren in de pashokjes hun schooluniform verwisselen
voor punkkleding.

Maar nu terug naar de winkel 

NICO: We waren de eerste punkwinkel in Antwerpen en dat schuurde soms wel met de heersende moraal. Scholieren kwamen voor de middagpauze naar de winkel om in de pashokjes hun schooluniform te verwisselen met punkkledig. Aan het einde van de middagpauze kwamen ze terug braaf hun schooluniform aantrekken. Dus ook veel ruzies meegemaakt met moeders die niet akkoord gingen met de aankopen van hun kinderen.  Na de punk kwam gothic, dan cyberpunk met fluokleuren. Dan grunge en hardcore. Ik drijf mee op de golven van de subculturen. Ik was vroeger ook een echte punker, trouwe klant in de Cinderella’s Ball Room in de Lange Brilstraat. De huidige subcultuur is geek. Geek wordt vaak gebruikt om mensen te beschrijven die gepassioneerd zijn door technologie, sciencefiction, popcultuur, fantasy, computerspellen, strips en andee niches. Zo heb je meteen een idee van ons assortiment.    

DNA van de Kammenstraat

NICO: We waren toen de enige winkel in de straat die de toon zette naar het alternatieve en ondertussen ook hippe. Maar in 1996 kwam Naughty I, de eerste vintage winkel in Antwerpen van Luc Carpentier, die er nadien ook het straatfestival Laundry Day opzette. Dan kwamen de iconische winkels Fish & Chips en schoenwinkel Zappa en het DNA van de Kammenstraat was uitgetekend. 

Verzamelaars met 3.000 stuks
zijn geen zeldzaamheid.

In originele verpakking beter dan de beurs

De muren van de winkel FANS staan ook volgestouwd met collector’s items uit de werelden van Harry Potter tot Star Wars, ook anime en collectibles van het momenteel erg  populaire Stranger Things en Wednesday. 
NICO: Nieuwe verzamelaars helpen we op weg. Doorwinterde fans helpen we bij het zoeken naar wat ze nog missen in hun collectie. Verzamelaars met 3.000 stuks zijn geen zeldzaamheid. In originele verpakking kan het soms een betere investering zijn dan de beurs. Als ze het pronkstuk echt op de schouw willen zetten, bij manier van spreken, kopen ze een tweede exemplaar. 

Nico Volckeryck. Diplomatie is z’n grootste kracht en humor z’n sterkste wapen.