“De Scheldekaaien worden weer van ons!”, toetert de website van AG Vespa. Daarmee doelt het op de heraanleg van de 6,7 kilometer lange kade langs de Schelde. Kostprijs: een half miljard euro. Na voltooiing worden de Scheldekaaien een van de meest prominente publieke ruimten in Antwerpen.
Tegenover de grote financiële inspanningen die van de inwoners voor deze heraanleg worden gevraagd, staat een garantie op samenhang van de Scheldekaaien met de achterliggende wijken.
De volledige afwezigheid van enig openbaar vervoer langs de Scheldekaaien, sedert het verdwijnen van de buslijn daar, vormt echter een grote struikelsteen voor vele bewoners. Een snelle check op sna.be naar openbaar vervoer vanuit bijvoorbeeld Brouwersvliet tot het B&B-hotel in het Nieuwe Zuid leert ons, dat er minimum één tot anderhalve kilometer gestapt moet worden naar de dichtstbijzijnde tramhalte. Bovendien lijkt De Lijn weinig belangstelling voor het herinvoeren van deze intra-stedelijke connectie te tonen. Zo vreest men dat de belofte van Stad Antwerpen aan haar inwoners om volop te genieten van de heraangelegde kaaien in ruil voor de financiering ervan dode letter blijft.
Een stadsinitiatief met name de snelle invoering van een shuttle langsheen de kaaien kan de verwachte samenhang tussen de diverse wijken en de Scheldekaaien ten goede komen.
Wijkkrant ‘Bij de Hand’, die het historisch centrum covert, wil graag politici oproepen dringend werk te maken van een kaaiverbinding en zo het beloofde genot van de mooie Scheldekaaien te bezorgen, waar Antwerpenaars mee voor hebben betaald. U kan uw mening hierover hier achterlaten: https://wijkkroniek.be/opiniepeiling/