Design en verkoop met een sterk sociaal engagement

Jurgen en Cihad van Jimmy Fairly, een keten met een sociaal businessplan.

In de Kammenstraat 40, op de hoek met het iconische Kopstraatje is er een nieuwe winkel bijgekomen: Jimmy Fairly

In 2010 presenteerde de 23-jarige Antonin Chartier, die voordien sport en psychologie had gestudeerd, tijdens een start-up wedstrijd in Toulouse zijn businessplan voor een brillenketen met een sterke sociale impact. Sazcha Bostoni sprong diezelfde avond nog mee in de boot en Jimmi Fairly was geboren. Nu zijn er in Frankrijk een honderdtal winkels (en ook 6 in België). De winkel toont diverse stjlen, maar altijd zonnig, Frans, zuiders, speels, vakantie-achtig, kleurig maar nooit te zot. Geen politiekersbrillen, zoals shop manager Jurgen ze noemt.

Zonder tussenpersonen

JURGEN: Van design naar verkoop is bij ons één keten zonder tussenpersonen. Dat maakt dat de kwaliteit hoog ligt en de prijs laag. Zo worden al onze brillen met de hand in de Franse Jura vervaardigd en variëren de prijzen van 99 tot 149 euro. De monturen worden ontworpen in Parijs. We kiezen duurzame materialen zoals bio-acetaat en een van de beste ateliers in Frankrijk om ze te produceren. Ook de glazen producren we zelf. Vervolgens controleren en monteren we alles manueel in ons eigen atelier in Frankrijk.

Dikwijls twee zonnebrillen

  • Jimmy Fairly heeft ook een sterk sociaal engagement?

CIHAD: De helft van de winst van de ivoorkleurige Bacci gaat naar Avant Toute(s) en verder geven we voor elke bril die we verkopen een optische bril aan iemand in de derde wereld via Restoring Vision.

  • Waarop moet je letten als je een bril koopt?

JURGEN: Belangrijkste: breed of smal, past hij op je neus en aan de oren.

  • Zijn er trends?

JURGEN: Ja, de zwarte zware monturen zijn momenteel in. Met zonnebrillen hebben de klanten de grootste moeite om te kiezen. Dikwijls nemen ze er dan maar twee. ”

  • En jullie cliënteel hier in de Kammenstraat?

JURGEN: “50% toeristen, 30% jongeren en 20% tussen 25- en 40-jarigen.