EXCLUSIEF: Ontmoet de kunstenaar van de mysterieuze verkeersborden in de Kloosterstraat

Screenshot

Kunstenaar Quinten Stimm met het mysterieuze kunstwerk in de Kloosterstraat. De grijze achterkant van de verkeersborden is feitelijk de voorkant van het werk zoals men het langs de straatkant kan bekijken.

’t Was een gedoe om de kunstenaar achter het mysterieuze kunstwerk in de Kloosterstraat te vinden. Maar ’t is gelukt! Het is Quinten Stimm (30) en hij woont al z’n hele leven in de Sint-Michielsstraat! Hij studeerde kunstgeschiedenis in Leiden, theologie in Leuven en studeert nu af met een Master in de Beeldende Kunst aan de Antwerpse Academie voor Schone Kunsten. 

Het werk moet langs deze grijze kant worden bekeken, want de borden werden geselecteerd omwille van hun geometrische vormen.

Vierkanten, driehoeken en cirkels

Hij ontdekte dat op den buiten kapelletjes vaak ontsierd worden door storende verkeersborden. In een opwelling wilde hij ze afzagen, maar dat was toch geen goed idee. In de plaats daarvan is hij met die borden gaan werken om een eenkleurige schijnarchitectuur op te bouwen, geïnspireerd op de kerkelijke vormentaal die ze in de weg stonden. Denk bijvoorbeeld aan de barokke architectuur die rondom het Sint-Anna altaar in de Sint-Andrieskerk is opgetrokken. Hij heeft deze voorbeelden teruggebracht tot hun geometrische grondvormen, om ze met hier met verkeersborden te kunnen oprichten. 

Eigenhandig met een vriend de gepaste put gegraven.
Loodzware betonblokken werden geleverd.
Gewicht van betonblokken moet sterke windkracht kunnen trotseren.

Bestand tegen sterke windkracht

De borden kreeg hij in bruikleen van de stad. Ze waren het project genegen en hij kreeg ook toelating van de eigenaar van de grond. Met een bevriende architect heeft hij de installatie opgebouwd volgens de regels, want deze moet bestand zijn tegen sterke windkracht. Eerst putten graven, daarin kwamen grote zware betonblokken en met beugels werden de palen daar dan tegenaan geschroefd. 

Dat het werk hier in de Kloosterstraat staat is niet toevallig, maar heeft vele redenen.

Voorkanten irrelevant

De titel van het werk is Alt-RAL 7016. In 2005 heeft de stad Antwerpen besloten dat al haar publieke eigendommen in de kleur RAL7016 (grijs) moeten worden geverfd om de uniformiteit van het straatbeeld te bevorderen. Zo ook de achterkanten van haar verkeersborden. Het werk moet langs deze grijze kant worden bekeken, want de borden werden geselecteerd omwille van hun geometrische vormen om een uniforme schijnarchitectuur tot stand te brengen en niet omwille van wat ze signaleren. ALT- staat als computertoets voor ‘to alternate’ (veranderen). Toevallig komt deze klank ook voor in het woord altaar. Waar zaken tevens substantieel wijzigen, zoals brood en wijn in de Eucharistie. Zo is er aan deze borden een gerichtheid gegeven die andere betekenissen wilt genereren dan wat ze initieel signaleren.  

Rubens woonde er een tijd

Dat het werk hier in de Kloosterstraat staat is niet toevallig, maar heeft vele redenen. Rubens woonde op de plek van dit grasveld een tijd bij z’n schoonouders, in het huis van de familie Brant. Aan de overkant van deze woonst bevond zich de voormalige Sint-Michielsabdij. In 1624 heeft hij naar aanleiding van het vijfhonderdste stichtingsjaar van die abdij, De Aanbidding van de Wijzen voor het hoofdaltaar geschilderd. De huidige installatie op deze plek staat als het ware zodoende gespiegeld met deze geschiedenis, die dit jaar de negenhonderdste verjaardag van de stichting van de Sint-Michielsabdij viert.  

Dit is eigenlijk de achterkant van het kunstwerk, want totaal irrelevant.

De eerste reakties op de mysterieuze verkeersborden op het grasveld voor de Musicaschool in de Kloosterstraat waren massaal. Hierbij een bloemlezing: 

Afspiegeling van Antwerpen tegenwoordig. Je ziet ook overal verkeersborden opduiken:) —– Omdat Antwerpen ervan vol staat? —– Gerecycleerde kunst? —– Het samenstellen van onze regering —– Impressie Antwerpse straten? —– Overgeregelde Kafka —– Anti-alcohol sluikreclame —– Zijn alvast perfect gemonteerd. Geef die mens een job aan ’t Stad! —– Mooie compositie —– De borden zijn van de heraanleg van de bananenbrug in Wijnegem, denk ik. Gezien het over Wijnegem gaat: wegwijzers op de parking —-– Trauma —– Mooie compositie wel –—- Stilstand —– Examen wegcode?… —– Gemiddelde straat in antwerpen ziet er zo uit —– Een bordje meer of minder, steeds een oplossing voor de hinder —– Resultaat van onze materiële onzin —– In feite een mooi geheel. Verwijst het niet naar het feit dat onze maatschappij in de war is, op zoek naar een nieuw elan? —– België … land van chaos in regelgeving en wetten —– De kathedraal? ––– Overprikkeling —– A”maz(e)zing —– In Boom aan rotonde staat al jaren zo’n kunstwerk … —– Wijs, die compositie —– De weg is omgelegd —– Het is very obviously een altaarstuk voor de Heilige Tri-immobiliteit —– Status Quo vadis, De Heilige Commissie en Beton de Vader —– De zaak is vierkant rond —– Een wiskundige geest met een uitgesproken voorkeur voor symmetrie … zo iets? —– Vervuiling —–  Alle kanten —– Het lijkt me een kerk. De kerk v/d mensen die nog geloven dat een auto in de stad hoort —– Chaos op je bord, ontvreemding als dessert, omleiding in je glas …