KAMAGURKA exposeert tot 14 april in galerij De Zwarte Panter

Drie unieke winkels uit de Kloosterstraat nu onder één dak in de Kammenstraat

Het was slecht nieuws voor de Kloosterstraat. Maar goed nieuws voor de Kammenstraat.

De drie winkels Rewind, Play en Forward van Stijn Gilles en Liesbeth Wouters zijn verhuisd naar één groot hoekpand in de Kammenstraat 72, vlak tegenover AMUZ. Dertien jaar geleden begonnen Liesbeth Wouters (42, zot van Thaise noedelsoep) en Stijn Gilles (43, zot van peekesstoemp met mosterd en spiegelei) de winkel Rewind in de Riemstraat. Het was een totaalconcept met ecoproducten voor volwassenen en meteen een succes. 

Winkeleigenaars Stijn Gilles en Liesbeth Wouters een paar maanden voor de verhuis vol verwachting voor het nieuwe winkelpand in de Kammenstraat 72 dat ze gaan betrekken.

Drie succesvolle winkels
beheren was logistiek te complex.

Elf jaar geleden kwam daar Play bij met kinderspeelgoed, kleding en cado’s. Toen bleek dat er in Antwerpen amper nog een  kinderschoenenwinkel meer was kwam er ook nog Forward bij met schoenen en buitenkleding voor kinderen. Maar drie succesvolle winkels beheren was logistiek voor Liesbeth en Stijn complex. Omdat ze een goed draaiende webshop hebben moesten ze voor één bestelling soms ook nog eens producten uit drie winkels én een opslagplaats in een garage verzamelen. De verhuis drong zich op.

Kleurige vrolijkheid

Rewind in de Riemstraat was toendertijd de eerste winkel in België die enkel producten verkocht die voldeden aan diverse ecologische eisen, zoals gerecycleerd materiaal, bio-afbreekbaar, ecotextiel, kleine voetafdruk, fairtrade, degelijke arbeidsomstandigheden, natuurlijke materialen en vrij van chemicaliën. Het was toen zo nieuw dat sommigen het zelfs niet begrepen en dachten dat het een soort kringloopwinkel was. Maar, integendeel, het was meteen een succes en alle drie de winkels schitteren in uitgepuurde, maar kleurige vrolijkheid.

Om een aantrekkelijk assortiment samen te stellen moet je stevige voelstprieten hebben en veel lezen.

– Hoe ontstond het totaal nieuwe idee voor zo’n winkel die toen nog niet bestond?

LIESBETH: M’n man en ik zijn afgestudeerd als psychologen. Hij volgde nadien journalistiek en ik een mode-opleiding in Brussel. Ik kon aan de slag bij Natan, Bruno Pieters en Mayerline én als trendwatcher voor anderen.

Daarvoor moet je stevige voelsprieten hebben, ogen open houden in de straten van diverse grootsteden en veel lezen. En als psycholoog vooral aandacht hebben voor het brein van mensen, hun koopgedrag en daaraan je producten aanpassen. Maar ik werd niet blij als ik zag hoe de productie gebeurt voor grote ketens: de arbeidsomstandigheden, de permanente overconsumptie, de vervuiling en wegwerpindustrie. Voor een lagere stukprijs worden er steeds te veel stuks besteld die eindigen in de verbrandingsovens of onder de grond worden begraven.

– En het alternatief is?

LIESBETH: Onze leveranciers maken eerst een voorbeeld, een sample, en foto’s ervan. Het aantal wordt dan bepaald door de winkelbestellingen zodat er geen overproductie is. Op is op en door de kleinere aantallen handgemaakte stukken, allemaal geproduceerd in Europa,  heb je ook exclusievere stukken waar niet iedereen mee rondloopt.

Gent bleek duurder dan Antwerpen.

Drummen

– Hoe ben je begonnen?

LIESBETH: Op m’n 29ste wilde ik iets op m’n eigen beginnen, iets vernieuwend, creatiefs en kwam ik Jan De Haes van Studio Hergebruik tegen die mooi design maakte met hergebruikte materialen. Toen ging bij mij het licht aan. Maar het vroeg een paar weken om hem te overtuigen. Maar hij heeft er nu nog geen moment spijt van gehad. Aanvankelijk was het met en vergrootglas zoeken naar goede leveranciers via tijdschriften, boeken, websites en beurzen. Nu staan ze te drummen om een plekje in de winkel te mogen hebben. En kunnen we selecteren volgens onze normen. Vooral voor kinderspeelgoed is dat een uitdaging. Iets waar ze op tutteren kan niet van gerecycleerde fietsbanden worden gemaakt. 

– Hoe verliep zo’n dag met 3 winkels?

STIJN: De dag startte met het onderhouden van onze drie sociale mediakanalen. Rewind en Play hebben elke 50 000 volgers. Dan mails beantwoorden, een berg facturen betalen en de ellenlange to do-lijsten afwerken. Daarna bestellingen uitpakken en controleren. Foto’s en teksten van de nieuwe producten op de webshop plaatsen en dan het personeel informeren over de nieuwe producten zodat zij de klanten kunnen helpen. 

-Liesbeth, Jij komt uit Limburg en Stijn uit de Kempen. Hoe zijn jullie in Antwerpen verzeild?

STIJN: Na onze universitaire studies in Maastricht trokken wij naar Brussel, waar we nog eens vijf jaar studeerden en werkten. We zochten er een huis.  Maar onbetaalbaar. Dan gaan zoeken in Gent, maar verwonderlijk genoeg duurder dan Antwerpen. Dus is het oud-Berchem geworden, waar onze twee kinderen zijn geboren. 

-Vanwaar dat ondernemersbloed?

LIESBETH: M’n grootvader was de oprichter van Shoe Post. En m’n vader was altijd streng en veeleisend voor me. Daardoor probeer ik steeds het beste uit mezelf te halen. En Stijn is altijd een plantrekker geweest.